En undersökning från Adapteo, genomförd av Novus, visar att var fjärde förälder är missnöjd med den fysiska skolmiljön i deras barns skola. Buller, slitna lokaler och bristfälliga skolgårdar utgör de största problemen – faktorer som påverkar både trivsel och skolresultat negativt.
Undersökningen har gjorts på nationell nivå i Sverige, med möjlighet till nedbrytning av resultaten på länsnivå i tio olika län. Novus fick i början av 2025 i uppdrag att intervjua föräldrar till barn i grundskolan om skolmiljöer och
skollokaler. Ladda ner rapporten och ta del av resultat och insikter från undersökningen.
Hur påverkar skolmiljön eleverna?
Undersökningen visar att:
- 26 % av föräldrarna är negativa till inomhusmiljön i deras barns skola
- 30 % pekar ut buller som den största utmaningen
- 82 % anser att skolans lokaler måste vara flexibla och anpassningsbara
- 35 % uppger att skolmiljön har haft en negativ påverkan på deras barns skolresultat
Buller är det största problemet i skolan
Ljudmiljön i skolor är en av de mest kritiska faktorerna för barns koncentration och välmående. I vissa delar av landet är problemet mer utbrett – i Örebro län anser hela 38 % av föräldrarna att buller är den största utmaningen i skolan.
Skolgårdar och slitna lokaler är en underskattad utmaning
Utöver ljudnivån är även skolornas fysiska skick en återkommande oro. 21 % av föräldrarna ser skolgårdens miljö som ett av de största problemen, medan 20 % anser att skolans lokaler är alltför slitna. Särskilt drabbade är skolor i Dalarnas län, där 32 % av föräldrarna upplever slitna lokaler som en utmaning.
Flexibla och hållbara skolmiljöer
För att skapa en bättre lärandemiljö efterfrågar föräldrar mer flexibla, moderna och hållbara skollokaler. Enligt rapporten anser 82 % av föräldrarna att skolans lokaler måste kunna anpassas efter förändrade behov – exempelvis vid växande elevantal eller nya undervisningsmetoder.
För mer information kontakta:
Katarina Sköldborg
Head of Marketing Sweden
katarina.skoldborg@adapteo.com