Får vi fler coworking spaces?
– Ja, på sikt och framför allt i storstäder tror jag att vi i högre utsträckning kommer att dela ytor med andra, som vi bor närmare men inte jobbar ihop med. För att sådana hubar ska vara attraktiva måste dock människor vilja vara på platsen, det måste finnas tillgång till service och aktiviteter.
Hösten 2020 gjorde Sifo på uppdrag av Sodexo en undersökning där 700 svenska HR-chefer fick svara på frågor om distansarbetet på sin arbetsplats. Studien identifierade bland annat ett antal för- och nackdelar med distansarbete. Organisationers digitala utveckling, balans mellan arbete och privatliv samt effektivare möten angavs som de främsta fördelarna. Nackdelarna som HR-cheferna såg med distansarbetet var sämre psykosocial arbetsmiljö, svårare för chefer att ta sitt arbetsmiljöansvar samt svårare att skapa engagemang och teamkänsla.
– Jag tror att ett vanligt misstag är att vi tar med oss arbetssätt som fungerade när vi sågs på kontoret varje dag, in i distansarbetet – trots att ett digitalt arbete kräver helt andra verktyg och metoder. Men vi ser en snabb utveckling av digitala verktyg för exempelvis arbetsmiljöronderingar. Jag tror också att vi kommer se en ökad användning av VR för föreläsningar, möten och workshops, då det ger helt andra förutsättningar för kreativitet, samarbete och interaktion än vad en platt skärm gör, säger Johanna Langer.
De upplevda nackdelarna med distansarbetet hänger ihop med de problem som identifieras i rapporten Fem problem med hybridmodellen – och råd för hur de kan lösas, skriven av Johanna Langer och Henrik Järleskog, Head of Strategy Continental Europe på Sodexo. Utöver utmaningen i att optimera lokaler och servicetjänster, lyfter författarna fram exkludering och ojämlikhet, företagskultur, ledarskap samt balans mellan individen och teamet som orosmoln.
– De svåraste utmaningarna är kopplade till mjuka värden och välmående. Jag ser en överhängande risk att subkulturer utvecklas på företag, och då får vi sämre samarbetsförmåga och minskad lojalitet till företaget. Senaste månaderna har vi också sett att produktiviteten på flera håll har gått upp nästan för mycket, eftersom vi får mindre slacktid och tar färre pauser. Det är en utveckling som vi måste följa noga, så att det inte drabbar medarbetarnas hälsa, säger Johanna Langer.